czwartek, 25 września 2014

Organizacja czasu- moje sposoby



Żeby nie pogubić się w obowiązkach jakie sobie narzucamy, trzeba być na prawdę dobrze zorganizowaną osobą. Efektywne zarządzanie czasem zwiększa naszą produktywność i pozwala nam osiągać większe sukcesy w życiu. Na studiach stałam się bardziej świadoma, że nie wykorzystuję swojego potencjału w stu procentach i postanowiłam to zmienić, w innym wypadku nie pogodziłabym nigdy dwóch kierunków studiów z pracą oraz innymi obowiązkami. Nie jestem w tym temacie super perfekcjonistką, raczej roztrzepany ze mnie typ człowieka ale podanej niżej metody pozwalają mi zapanować nad chaosem dnia codziennego.




1. Bardzo ważne jest, żeby zapisywać wszystko, ponieważ kiedy mamy za dużo myśli biegających luźno po głowie jesteśmy przytłoczeni, a nasz umysł wariuje i nie jest w stanie zapamiętać wszystkiego. Najlepiej zebrać je w jednym miejscu. Moim zdaniem najlepiej do tego nadaje się kalendarz. Zapisuję umówione spotkania , rzeczy do zrobienia, a w wolnym miejscu także jadłospis. Wybierając idealny kalendarz należy zwrócić uwagę, czy ma on wystarczającą ilość miejsca, a także odpowiedni rozmiar, od tego będzie w dużej mierze zależeć czy będziemy go ze sobą nosić, czy nie. Ważne jest, żeby mieć go przy sobie jak najczęściej, bo tylko wtedy jego prowadzenie ma jakikolwiek sens.




2. Kolejną istotną sprawą jest sporządzanie list. Jest tak, że niby wszystko pamiętamy, ale zapisywanie porządkuje myśli. Ta najważniejsza z rzeczami do wykonania znajduje się w moim organizerze. Zapisuję wszystko od wyjścia na zajęcia, przez zmywanie naczyń, aż po malowanie paznokci, to naprawdę wprowadza dużo ładu. To co już zrobiłam wykreślam, bo to bardzo motywuje. W małym notesiku mam też listę zakupów, w innym plan ćwiczeń, w jeszcze innym spis wydatków. Bardzo przydatną rzeczą jest plan nauki, w którym wypisuję sobie wszystkie przedmioty oraz to co muszę z nich zrobić, oczywiście w tym przypadku też stosuję metodę wykreślania.





3. Aplikacja kalendarza to w zasadzie jedyna elektroniczna rzecz która pomaga mi w planowaniu. Zapisuję w niej ważne daty, spotkania oraz wydarzenia, o których wiem z wyprzedzeniem, dzięki temu w każdej chwili kontroluję co, kiedy i jak. Należy zapisywać terminy natychmiast gdy się o nich dowiemy. Te które faktycznie są istotne przepisuję do mojego papierowego organizera. Telefon zawsze mam przy sobie, dlatego nic mi nie umknie. 


4. Ważną sprawą jest uświadomienie sobie tego, co tak naprawdę "kradnie" nasz czas. W moim przypadku jest to internet, nie mam telewizora więc ten pochłaniacz czasu mnie nie dotyczy. Kilka godzin bez stałego łącza i jetem stanie zrobić więcej niż przez dwa dni z przerwą na Facebooka czy YouTube. Warto wypróbować programy blokujące inne witryny na określony czas, jak FocalFilter, który u mnie w czasie sesji sprawdził się wyśmienicie. 


5. Jakiś czas temu wprowadziłam też w życie zasadę dwóch minut, która mówi nam, że jeżeli wykonanie danej czynności zajmuje nam nie więcej niż dwie minuty, to powinniśmy ją zrobić od razu. Chodzi tutaj o drobne sprawy, które nie powinny nam zaprzątać głowy, a po których wykonaniu będziemy czuć się lepiej. 






 6. Zauważyłam, że duże znaczenie ma także ranne wstawanie, nie mówię tu o budzeniu się wraz ze wschodem słońca albo piejącym kogutem ale wstając wcześniej, jest się w stanie zrobić więcej niż śpiąc do godziny dziesiątej. Ostatnio doszłam do wniosku, że poranki są bardzo produktywne, a kiedy śpię za długo jestem jeszcze bardziej zmęczona, niż gdy kładłam się spać. Staram się także wybierać najcięższe zadania na początek. Jeżeli zrobię to co najtrudniejsze to potem jest już górki. Sama myśl, że najważniejsze mamy już z głowy daje kopa do dalszego działania.

7. Ostatnim trikiem jest metoda, którą poznałam całkiem niedawno i dopiero staram się ją wdrążyć w codzienne życie. Jest to technika pomodoro, do której wykorzystuje się minutnik. Jest to fajna metoda zwłaszcza dla uczniów oraz studentów. Ustawiamy timer na dwadzieścia pięć minut i w tym czasie skupiamy się na wykonaniu tylko jednej rzeczy, wszystko inne się nie liczy. Po upływie tego okresu robimy pięć minut przerwy i tak, aż do momentu wykonania danego zadania. Minutnik powinien znajdować się gdzieś w zasięgu naszego wzroku, tak abyśmy mogli kontrolować ile czasu zostało do końca. Moim zdaniem to fajna metoda, skupimy się nad jedną czynnością, odcinając się od otoczenia, pomaga być bardziej produktywnym i przesuną się do przodu z danym projektem.





Każdy z nas ma tyle samo czasu i to od nas zależy jak nim gospodarujemy. Dzięki tym trikom można robić więcej ale także mieć więcej czasu wolnego, który nie będzie nam uciekał przez palce. 


Jeśli ten i inne posty wam się spodobały i chcecie zobaczyć więcej, zapraszam do obserwacji oraz komentowania. Sprawia mi to wiele radości i motywuje do tworzenia kolejnych wpisów. :)





43 komentarze:

  1. ranne wstawanie sie sprawdza :)dzien dluzszy i wiecej czasu :)
    http://zielonoma.blogspot.it/2014/09/colorful-autumn.html

    OdpowiedzUsuń
  2. No ja uwielbiam wszystko zapisywać i planować. Czasem mnie to wnerwia, ale czuje przymus.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja mam jedynie zeszyt, który przerobiłam dla siebie na coś podobnego do kalendarza i oczywiście zasada dwóch minut wcielona w życie od kilku miesięcy :) Długie spanie nie ma najmniejszego sensu, i tak przesypiamy 1/3 naszego życia :)

    OdpowiedzUsuń
  4. nootke jak zwykle super sie czytaa! :D czekam na wiecej. ps. zdjecia są super :)
    + skomentujesz moją nową notke? z góry dziękuje :* ---> KLIK (notka)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ciekawe to to w punkcie siódmym:D. A ja kalendarz już mam nowy, szkolny - z biedry :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widziałam! Ja jak zwykle nie zdążyłam kupić :D

      Usuń
  6. Super poradnik :D Ja tez wszystko wykreslam :)
    Piekne zdjecia..

    OdpowiedzUsuń
  7. Love the mustache print note pad & I am loving your hair. & would you like
    to follow each other ?

    X
    http://subhamrai.blogspot.in/

    OdpowiedzUsuń
  8. Świetne sposoby na organizację! :)

    http://roksana-and-nicola.blogspot.com <--- NOWY POST!
    Obserwacja za obserwację? Daj znać u mnie!

    OdpowiedzUsuń
  9. swietne sposoby :) ja niestety mam problem z organizacja :/

    OdpowiedzUsuń
  10. Kalendarz i zeszyt na notatki to u mnie podstawa by się w tym wszystkim nie pogubić :) Też wole wcześniej wstać , dzięki temu mam więcej werwy do działania :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Twoje posty są zawsze ciekawe i takie dopracowane! Uwielbiam zdjęcia, jakie robisz i szczerze mówiąc nie wiedziałam, że jesteś na studiach. Wyglądasz młodziej :)

    http://minimalistyczny.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  12. Kalendarz w telefonie świetnie się sprawdza :) I ta ostatnia metoda z robieniem 5 minutowych przerw też jest całkiem ciekawa :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Ja zupelnie nie jestem nauczona zapisywania wszystkiego, co mam do zrobienia. Jednak teraz mam coraz to wiecej obowizakow tak wiec chyba bede sie musiala nauczyc wszystko planowac.

    Pozdrawiam,
    www.izabielaa.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  14. U mnie organizacja wygląda zawsze tak samo. Wstaję około godziny 5 każdego dnia, łącznie z weekendem. Przeważnie w głowie notuję wszystkie ważne sprawy. Mam dziwną pamięć do dat i nic mi nie ucieka. Czasem jednak coś zanotuję w kalendarzu...ale co z tego, jak i drugi raz tam nie zajrzę :D
    Co do aplikacji na telefonie to nigdy nie miałam potrzeby ich używać:-)

    OdpowiedzUsuń
  15. Sama zaczęłam prowadzić kalendarz i rzeczywiście to dobra rzecz. Sprawdza się znakomicie i już o niczym nie zapominam :)

    OdpowiedzUsuń
  16. zakochałam się w Twoich włosach <3 <3

    co powiesz na wzajemną obserwację? Z mojej strony gotowe, miło by było, gdybyś się zrewanżowała :)
    PS. zapraszam do lajkowania, byłabym n i e z m i e r n i e wdzięczna!
    https://www.facebook.com/pages/ANNFFASHION/1397734147115883

    OdpowiedzUsuń
  17. Świetny pomysł na post, bardzo pomocny ze względu na rozpoczęty nowy rok szkolny. Cudowne zdjęcia. Pozdrawiam.
    muminek-enter.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  18. fajne sposoby

    http://fidanzataa.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  19. ja prowadze kalendaz, a moje dni to zwykle szkola, lekcje, nauka, zajecia dodatkowe i tak w kolo! mam dosc :C
    http://dorey-doorey.tumblr.com/

    OdpowiedzUsuń
  20. Swietny post na dobra organizacje..kiedys wszystko milalam w glowie, teraz musze juz zapisywac... wazne rzeczy do zrobienia w danym dniu tez zapisuje na kartce i wykreslam je po wykonaniu... to bardzo pomocna rzecz!! Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  21. U mnie sprawdza się lista :) Obserwuję i zapraszam w wolnej chwili do mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  22. przydałaby mi się mała organizacja :) ciągle czas mi się gubi i gdzieś ucieka :D
    pozdrawiam cieplutko myszko ;*
    ayuna-chan.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  23. Bardzo ciekawa jest ta 7 metoda, nie słyszałam o niej wcześniej ;)

    Pozdrawiam, Julita
    http://crimson-moon2000.blogspot.com/2014/09/122.html

    OdpowiedzUsuń
  24. Świetny wpis, a ostatnia wskazówka przyda mi się na pewno :)
    www.antymarka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  25. lovely photos! you look so pretty :)

    katslovefashion.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  26. Beautiful photos :-)
    Greetings.


    NEW POST IN MY BLOG!!: http://diamondconestilopropio.blogspot.com.es/

    OdpowiedzUsuń
  27. Wow! You look amazing, you have stunning hair :)

    trendofdays.blogspot.co.uk
    @trendofdays

    OdpowiedzUsuń
  28. Bardzo przydatny (i motywujący) wpis - np. o metodzie dwóch minut do tej pory nie słyszałam, a szkoda, bo właśnie takie drobne sprawy często niepotrzebnie zaprzątają mi głowę...Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń

  29. Fajne zdjęcia super wpis
    ! Zapraszam: http://blogmanekineko.blogspot.com/
    Jeśli mój blog Ci się spodoba zaobserwuj go, a z pewnością zrobię to samo

    _manekineko_
    blogmanekineko.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  30. każdy musi wypacykować swoja własna metodę - u mnie sprawdza się lista rzeczy do zrobienia w danym dniu :)

    http://lamodalena.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  31. fajne sposoby!
    jeśli możesz to poklikaj w kliki w poście u mnie :)
    http://panmalofel.blogspot.com/2014/10/autumn-vibes-military-pants.html

    OdpowiedzUsuń
  32. Przydatny post!

    Obserwuje ;)
    indyjskipalisander.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  33. świetny blog ;)
    http://ketejson.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  34. Fajna z Ciebie laseczka :D

    Tajemniczy adorator
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  35. Śliczne zdjęcia <3
    .
    .
    A u mnie giveaway z firmy choise.com
    Co powiesz na obs za obs ?
    Czekam na odp. u mnie ;
    Możesz kliknąć w banery wszystkich sklepów ? I linki w tym poście ?
    I u mnie na blogu rozdjaemy próbki za darmo!!!!
    Chcesz zrobić post promujący u mnie a ja u ciebie pisz do mnie w komentarzu :)
    ♥ ♥ ♥♥ ♥ ♥ <a http://sawanowska.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  36. co tu napisać...bardzo świetnie napisana notka, świetnie dobrane zdjęcia, post napewno mi pomoże, także dziękuje za pomoc no i cóż dodać...daje obserwacje i czekam na kolejne posty ;*

    zapraszam, zaczynam przygode z blogowaniem
    http://jaasiu.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  37. Świetny wpis, też zamierzam stosować zasadę pomodrro, pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  38. Super wpis, a z rad na pewno skorzystam ;))

    OdpowiedzUsuń
  39. Masz zjawiskową urodę, nie można przestać na Ciebie patrzeć ... jesteś naprawdę śliczna. pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  40. Awesome

    http://www.angelnx.com/

    http://www.angelnx.com/Sarees

    OdpowiedzUsuń